Coaching met de TMA™-methode

“Door je te richten op het inzetten en ontwikkelen van jouw talenten vergroot je effectiviteit, werkgeluk en persoonlijke groei. Een perfect startpunt om de richting van jouw ontwikkeldoel te bepalen”

Vaak kloppen professionals bij mij aan met een loopbaanstagnatie. “Ik zit vast” of “ik zoek naar nieuwe energie” of “ik wil nu echt scherp krijgen wat ik wil en kan”. Dit is de start van een zoektocht naar dat ene grote ontwikkeldoel: de gefocuste richting waar jij de komende tijd mee aan de slag gaat.

We doen er wijs aan om zoveel mogelijk onze talenten in te zetten in ons werk. De ‘strength-based approach’ is een wetenschappelijk aangetoonde effectieve manier om beter, gelukkiger en ontwikkelingsgerichter te worden. Kortom, als je vaker in een staat van floreren wil verkeren, dan kies je voor deze positief psychologische aanpak. Zodra je meer inzicht hebt in de drijfveren die achter jouw talenten schuilgaan krijg je ook richting in jouw ontwikkeling. Sterke psychologische drijfveren tappen namelijk in op jouw ‘willen’ in werk. Ze vormen daarmee een duurzame bron voor motivatie en verandering.

Alleen is dit mogelijk nu net de uitdaging die je hebt. Waardoor je op zoek bent gegaan naar ondersteuning van een coach: “Hoe krijg ik helder waar ik echt energie van krijg in mijn werk?” Dit vergroot in mijn ervaring altijd richting om je volgende ontwikkelings- en loopbaanstap te zetten.

Drijfveren en talenten als startpunt van jouw richting

Coachees en ik werken graag samen met de TMA™ methode (Talent Motivatie Analyse). Als gecertificeerd TMA Professional breng ik met jou in beeld welke talenten jij meebrengt naar werk. Het is een uitstekende manier om woorden te vinden voor energie die je al wel (of nog niet genoeg) voelt stromen als je reflecteert op je dagelijkse werkzaamheden. De reactie na het doornemen van de rapportages is vaak die van herkenning, energie en soms ook confrontatie. Hieronder zie je een voorbeeld van een TMA Talenten DNA uit de talentenrapportage.

Bron: www.tma-methode.nl

Een voorbeeld van een coachee die aan de hand van de talentenanalyse richting krijgt in haar ontwikkeldoel.

“Cynthia is financieel administrateur bij een grote bank. Ze heeft het gevoel dat ze vastloopt in haar huidige rol. De energie is er momenteel niet. Maar waar ze wel energie van zal krijgen is haar nu onbekend. Na het invullen van de online vragenlijst en het doornemen van de TMA Talentenrapportage ziet ze dat ze een lage behoefte heeft aan de drijfveer conformeren. Ze heeft dus een voorkeur om zich minder snel aan te passen aan geldende regels en kaders. Dit raakt een gevoelige snaar. Hier loopt ze nu dagelijks tegenaan in haar rol bij een grote, procedurele organisatie. Het talent dat ze heeft is juist om grensverleggend gedrag te vertonen. Doordat veel in vaste processen en regels is vastgelegd stroomt haar energie hier weg. Ze heeft twee voornemens die haar richting geven. Ten eerste gaat ze op zoek naar manieren om richting haar leidinggevende positief kritisch verbeterpunten aan te geven in huidige werkwijzen. Zodat ze haar behoefte om grensverleggend op te treden kan bevredigen. Ten tweede gaat zij met de interne recruiter in gesprek om te sparren over rollen waarin zij haar drijfveer voor conformeren en haar andere talenten goed kwijt kan.”

‘Willen’ en ook ‘kunnen’: Van talent naar competentie

Talenten zijn een primaire bron van motivatie. Maar een talent betekent niet automatisch een vaardigheid. Dit dien je te ontwikkelen door het gedrag dat past bij het talent toe te passen in de praktijk. Door te leren als het ware. Als drijfveren en talenten het ‘willen’ vertegenwoordigen, dan is het ‘kunnen’ gevat in competenties. Het geeft aan of je goed bent in het consistent met hoge kwaliteit tonen van gedrag en vaardigheden. Er is wel een relatie. Talent is namelijk een voorspeller van aanleg of potentie voor bepaalde competentieontwikkeling.

“Cynthia leest in haar TMA competentierapportage dat zij met een talent voor grensverleggend een aanleg heeft voor de competentie flexibel gedrag. Wat haar in staat stelt om met een aangepaste gedragsstijl of invalshoek in te spelen op veranderende omstandigheden. Ze vraagt collega’s in feedbackgesprekken hoe zij deze competentie terug zien in haar werk. Ze krijgt het beeld dat ze in vergaderingen soms laat zien dat zij hiertoe in staat is. En dat het voor haar een kans is om zich verder in te ontwikkelen. Kortom, Cynthia haar ontwikkeldoel is scherper geworden. Ze heeft nu de richting die ze nodig heeft om een volgende stap te zetten in haar ontwikkeling en loopbaan.

TMA biedt ook een mogelijkheid om bij collega’s, leidinggevenden en andere werkrelaties feedback op te halen over specifieke competenties. Dit kan met 360 graden feedback. Het geeft jou als coachee een nauwkeuriger beeld van de huidige ontwikkeling van jouw competenties: jouw ‘kunnen’.

Tags:

Comments are closed